Elementy ślubu kościelnego, które mają parę wariantów, z których można wybrać najbardziej odpowiedni dla Was układ:

– ślub może być podczas mszy lub być jedynie ceremonią (wtedy jest słowo wstępne, przysięga, obrączki, gratulacje i wyjście, całość trwa ok 15 minut)

– wejście może być inne, ale zawsze ksiądz przychodzi do młodych, później może iść:

a) dziewczynka z kwiatkami/chłopiec z obrączkami, za nimi para młoda, świadkowie

b) orszak weselny, np.: same druhny a drużbowie czekają przy ołtarzu wraz z panem młodym, panna młoda idzie z ojcem

c) druhny z drużbami, za nimi para młoda i dziewczynka trzymająca welon

d) dowolne modyfikacje powyższego

– można wybrać czytania ze zbioru dozwolonych czytań, a także pieśni pomiędzy, mogą je także czytać znajome osoby – spis czytań na stronie Maciejówki

– można poprosić o konkretne modlitwy wiernych, np. za zmarłych rodziców czy dziadków

– może być zespół muzyczny który (poza duchu święty przyjdź) będzie uprzyjemniał mszę

– wybrane mogą być utwory do wejścia, wyjścia i przy komunii (często przy komunii jest Ave Maria)

– podczas znaku pokoju młodzi mogą pójść do rodziców i innych bliskich, czasem na znak pokoju dają rodzicom kwiaty

– młodzi mogą pójść i przynieść dary składane podczas mszy

– podpisanie papierów może odbyć się po ceremonii w kościele, przed wyjściem przy gosciach

– po mszy młodzi mogą coś powiedzieć do zgromadzonych ludzi

– wyjście może być: albo najpierw młodzi, później goście (ale co wtedy z obsypywaniem ryżem?) albo najpierw goście później młodzi (ale wychodzenie przez pusty kościół…) albo opcja łącząca (najpierw młodzi, później czekają oni przy drzwiach, przepuszczają gości i wychodzą ostatni)

– podczas wychodzenia z kościoła można młodych obsypać:

a) ryżem – na szczęście i dla dostatku

b) grosikami – na szczęście, kto uzbiera więcej ten będzie trzymał pieniądze

c) płatkami róż – ktoś musi je przygotować i rozdać

d) bańkami mydlanymi robionymi przez gości – ktoś musi je przygotować i rozdać

e) masa motyli – tylko w dni letnie, trzeba je zorganizować dużo wcześniej

f) wypuścić dwa gołębie – niebezpieczeństwo, że nie odlecą lub że pobrudzą

g) kombinacją powyższych

– można przygotować szpaler dla wychodzących, złożony z

a) mundurowych – jeśli któreś z młodych służy w służbach (straż pożarna, wojsko, policja)

b) drużyny sportowej z np. piłkami lub szpadami – jeśli ktoś trenuje ten sport

d) wynajętych aktorów przebranych np. w zbroje rycerskie – przy weselu tematycznym

– po ślubie może być robione zbiorowe zdjęcie (najlepiej na schodach przed kościołem

– mogą być składane życzenia (to dobry moment, gdy wszyscy są na miejscu). Ustawiacie się w dogodnym miejscu, mając przy sobie świadków do pomocy oraz bagażnik przynajmniej jednego samochodu na prezenty i jednego samochodu na kwiaty. W stoicie i Wam składane są życzenia, zazwyczaj z kwiatami, prezentami i kopertami z życzeniami. Trzeba tak zorganizować potoki kwiatów/prezentów i kopert by nic się nie zgubiło i byście nie stali jak sieroty z nimi w garści niezdolni do dalszego odbierania.

Dlatego najlepiej, żeby świadkowa odbierała od panny młodej kwiaty i przekazywała je dalej, najlepiej do samochodu stojącego niedaleko. Jeśli zamiast kwiatów chcieliście coś dla dzieci (maskotki, przybory szkolne) czy dla schroniska (karma) to musicie mieć jakiś kosz przygotowany do ich zbierania i osobę za to odpowiedzialną. I tak dostaniecie parę kwiatów więc i tak świadkowa powinna mieć to na uwadze. Świadek powinien odpowiadać za koperty (może mieć pudełko na nie przygotowane, nic nie może zginąć!) oraz za prezenty. Prezenty powinny być od razu odnoszone do samochodu by nie zajmowały miejsca i nie robiły chaosu.